Thursday, May 22, 2008

Kelmarin-Semalam

Kelmarin
Aku terasa gelombang itu. Gelombang persis aku menaiki bot penambang di Kota Kinabalu tempohari. Berhayun ahun buat seketika. Kepala jadi pusing sejenak. Sedetik itu aku dengar org riuh rendah di luar studio ku. aku mula mencari pandangan dari luar tingkap. Kelihatan sekumpulan penginap-penginap ''kotor'' keluar dari kawasan hotel. Hotel Comfort. Hotel itu seakan tempat lampiasan nafsu nafsu remaja.
Ketika itu aku sedang menonton kotak televisi, pelawanan bolasepak Malaysia menentang Nigeria. Sebaik sahaja Safee Sali menjaringkan gol penyamaan buat Malaysia, aku merasai gegaran itu. Buat pertama kalinya dalam sejarah hidupku, aku merasai vibrator bumi, seakan memberi amaran. Amaran Ilahi.
Semalam
Suratkhabar... bila saja aku membelinya pasti aku melihat pada bahagian paling belakang itu. Segmen sukan itu pasti aku cari dahulu. Seakan ketagihan dan semacam keperluan apabila baca tanpa berita sukan.Tapi berlainan untuk kali ini. Berita muka depan Metro punya kaitan dengan aku. Oh rupanya gegaran yg aku rasai semalam adalah kesan gegaran dari Sumatera berskala 6.1 richter. cuma aku alami kurang dari 0.5 skala richter aja! Tapi sudah cukup membuatkan aku jadi panik.
Segmen belakang pula jadi bacaan.Pertembungan dua gergasi pasukan bolasepak England bakal bertemu dalam perlawanan akhir Piala Juara Juara Eropah di Moscow. Aku mmg rasa tak sabar sabar nak menonton. Sejar tahun 1999 yg lepas, aku jadi saksi juga tika MUFC julang piala eropah itu. aku jerit sorang sorang kat rumah. Adik dan kedua ibubapa aku dah nyenyak tidur.
Sejak aku tingkatan satu sampai la sekarang, aku masih menyokong Manchester. Aku mash ada simpan keratan akhbar yg lama lama tentang MUFC dek kerana minat yg mendalam.
I sill remember in 1995, when i have a Pendidikan Jasmani class, most of the boys went to the field playing football. Girls, remained in the class, doing a free activities just because the syllibus of that particular subject didnt have. So, the boys playing football. We separate the group into two. One side who ever have a feeling support Manchester United and another side who support the Liverpool or anti-Mufc. Most of the time my group the MU supporter got winning. and the head of the anti-Mufc was a man named -Mohd Rodzi Shamsuri. We live at the same neigbourhood. He stay with his brother's family. He was so into Liverpool and Nirvana.(you know that time was the alternative music influences). the Gamma Suzuki bike, sprayed red and the noisy ekzos buloh break the calmless of school. But i never seem him for 10 years. He's dead in motocycle accident that day. So sad to him and his family,i lost a friend, who got so good brain. i miss that as a some of that my recollection long lost memory..
Al-Fatihah...

Harap ronaldo tak bikin gaya gaya fancy sebelum MUFC gol.
Glory Glory Man Utd!!!

1 comment:

CARROT said...

MU ...?!..yeaahhh!!