Wednesday, May 25, 2005

Pernahkah...

Pernah atau tidak, anda..
...melihat seseorang begitu perfectionist pada zahirnya, tapi sebenarnya ke-hampeh-an duduk dalam dirinya. Ketrampilan dirinya begitu terserlah pada suatu masa, tetapi setelah di gauli kelihatan jua kecacatan pada dirinya. Itulah dia, manusia yg tidak bisa jadi sempurna, tetapi sedaya upaya mau sebahagian dari perkataan itu. Kita harus redha situasi begini.
...melihat seseorang yg coba mengurat/memikat seorang gadis/pria di mana dia telah sedia maklum, bahawasanya individu itu sudah mempunyai teman atau tunang.
...melihat couple couple yg berjalan beriringan di shopping2 kompleks dimana pasangan itu bagai Beauty and the beast. Pada zahirnya mereka tidak cocok sekali, tapi mereka punyai chemistry di dalamnya.
...melihat suatu masa tertentu, rutin hidup anda membosankan dek kesibukkan dan masa yang agak terhad mengadap kerja yang dilakukan berulang2 kali di samping tempo yang agak perlahan?
...terfikir apa yg bakal terjadi pada diri anda 5 tahun akan datang? Apakah perkara baru yang menyelinap masuk dalam diri anda dan apa pula yg keluar secara halusnya?
...anda perasan ketibaan seorang individu yang boleh dianggap berpengaruh boleh mengubah suasana di meja makan menjadi lebih happenning atau mungkin keadaan lebih pasif berlaku?
...bayangkan jika negara kita diserang oleh penjajah seperti Amerika dan kuncu2nya? Apakah persediaan yg bakal kita lakukan? Sudah tentu negara kecil berhampiran kita turut sama menjadi dalang penjajahan itu, bukan? Apakah nasib anak2 kecil melayu yg bisa dipijak2, di perlakukan seperti Penjara di Abu Ghaib? Nauzubillah....
...terfikir sampai bilakah kita mahu menyokong negara yg kita tahu jagoan dlm bolasepak seperti Brazil, Netherlands, England dan Japan? Bilakah kita mahu memakai jersey negara sendiri dan mempunyai nama pemain negara Seperti Akmal Rizal-14? Sampai bila?
...terfikir kenapa budaya barat yang menjadi ikutan dari pelbagai bentuk seperti fesyen,muzik dan gaya hidup? Bagaimana pula keadaannya keadaan itu di-reverse kepada Easternization? Apakah mat salleh akan pakai baju melayu dan samping pergi shopping kompleks dan mengabaikan seluar jeans dan t-shirt logo Star Wars? Tidak mungkin....
...berasa pelik begitu banyak orang nak jadi penyanyi sekarang? Dah tiada kerjaan lain yang boleh menyelamatkan masa depankah? adakah semua orang mahu dirinya dikenali? Begitu mahalkah harga sebuah kepopularitian?
...terfikir bahawa anda memiliki apa yang anda miliki sekarang? Syukur......

p/s Letih daa tulis. Banyak lagi ni lagi nak tulis sebona eh..
Dewa biar tinggal dlm kenangan abadi..Duit tarak. Dah pokai.

7 comments:

hafizulidham said...

Lain macam aje bunyinye kali ni fared. Kalau ianya pasal wanita.. lupakanlah.. kerna wanita itu akan datang padamu bila sampai waktunya. Kalau ianya pasal masa lepas.. lupakanlah.. kerna masa lepas itu telah berlalu.. Kalau ianya pasal masa depan.. hadapilah.. kerna masa depan itu pasti tiba.. Kalau ianya pasal kehidupan.. tetapkanlah hatimu wahai sahabatku.. kerna aku jua begitu..!! huaaaaaaaaaaa...!!!!

Anonymous said...

pernah.. especially, fikir 5 tahun akan datang.. semua yg tersenarai tu pernah difikirkan, cuma kdg2 tak larat nak fikir.. :)

[ zuril ]

alia said...

ari2 pikir ler fared weiii.. letih aku dah..

Fared Raihan Ahmad said...

Ekekeke..
dah la korang
jgn hipokrit..

seme pernah pikir bende ni kan?

hana_kirana said...

yelah. aku tak hipokrit. memang aku selalu pikir. tapi kindly to remind me myself and all of you, tak memadai rasanya kalau kita sekadar berfikir. apa tindakan daripada diri kita? contohnya kita terfikir negara kita mungkin diserang... Apa tindakan daripada diri kita dari sekarang? Takkan nak diam diri aje tanpa membuat apa-apa persediaan?

Anonymous said...

test..!! assalamua'alaikum...

ehem (clear the throat)
maybe this is weird 4 a 1st time reader to make a request to a host of a such a great blog.(amik ht sket)

saya buat wat muka xmalu la ni, saya ada request of those lagu Minang by Ally Nor & Mastura.

i do hope u hv the lagu in mp3 format so that i can dwld,,,i've been looking everywhere so... saudara fared, would u PLEASE help me getting it.

any info of it please send to ash_rinz@yahoo.com

i really need ur favor(if can la...) (- -;)

fuh, berpeluh sejuk ni ..

-mutia-

Fared Raihan Ahmad said...

hmm betul la tu...
kata kata anda..

nak lagu ek...
nanti jap den hanta..
ado mp3.. CD eh murah yo, RM20.
saba yo Daro..